Medieudviklingen i Danmark i 2024

Slut januar i år, udkom DR Analyses "Medieudviklingen 2024". En rapport over udviklingen i danskernes medievaner. I de senere år har danskernes daglige brug af sociale medier været på sit højeste, men i 2024 har der været mere tendens til stilstand i den daglige brug af de sociale medier. Derimod stiger danskernes brug af streamingtjenesterne markant i 2024 og bl.a. er der stort fokus rettet mod Youtube.
Brandadvisor kigger på udviklingen og ser ind i tendenserne for fremtiden.
Danskerne streamer mere end nogensinde
Forbruget af traditionelt TV falder fortsat år for år og i 2024 var ingen undtagelse. Dette naturligvis i takt med at streamingtjenesterne, for alvor tager danskernes medietid. Hele 61% af danskernes Tv-forbrug i 2024 skete på Streamingtjenesterne, med DRTV og TV 2 Play øverst på listen. Udbuddet er blevet så alsidigt, specielt og målrettet, at mulighederne er enorme og samtidig er de lidt billigere reklamebaserede abonnementer fortsat populære blandt danskerne. Så her er virkelig nogle stærke muligheder for at markedsføre sig med fx. en reklamefilm.
Youtube indtager tv's hjemmebane
At Yuutube er populært kommer ikke bag på nogen. Faktisk har mediet igennem 20 år vokset sig stor og stærkt, ikke kun på mobiler og computere, men nu også på det rigtige TV hjemme i stuen. Kun DRTV (48 %), Netflix (44 %) og TV 2 Play (43 %) har en større månedlig tv-brugerbase end Youtube, så her er virkelig også nogle muligheder for at vise sit brand frem med eksempelvis annoncer fra dit Google Ads setup.
Danskernes radiolytning falder
På trods af, at 85% af danskerne over 12 år ugentligt lyttede til radioen, så falder danskernes radiolytning med 4 procentpoint i 2024. Til gengæld stiger podcast lytningen med 4 procentpoint fra 2023 til 2024. Nu lytter 37% af danskerne til ugentligt podcast. Dermed er traditionel radio lytning stadig danskernes foretrukne, men udviklingen og tendenserne for fremtiden peger altså mere mod podcast.
Sociale medier
De sociale medier og specielt Meta's platforme (Facebook og Instagram) er fortsat et enormt stærkt og effektivt medie. Husk på, at hele godt 60% af danskerne, fortsat bruger Facebook dagligt. Det er rigtig mange brugere!
---
Brandadvisor
Nikolaj Weng Bøllingtoft
nb@brandadvisor.dk
Tlf. 40685610
Kilde* DR Analyses "Medieudviklingen 2024". Læs den her
